KINO / DVD 

Forsaken – westernowa wprawka z Sutherlandami [recenzja]

Jon Cassar, etatowy reżyser i producent serialu „Przez 24 godziny” w swoim pierwszym od blisko dekady kinowym filmie bawi się westernem. Ze znanych elementów złożył sprawną, acz niebywale wtórną układankę.

W „Forsaken” zebrano na planie obsadę – marzenie. Duet Kiefer i Donald Sutherlandowie, wcielają się tu w postaci syna i ojca. Grany przez Kiefera, John to były zabijaka, rewolwerowiec, który właśnie wrócił do rodzinnego miasteczka. Ojciec wita go bez euforii. John bowiem zniknął nagle dekadę wcześniej. Teraz powrócił i chce żyć w spokoju i z dala od broni. Pech chce, że w mieście pojawiają się rewolwerowcy, którzy zmuszają mieszkańców do wyprzedawania ziemi.

Brzmi znajomo? Ano tak – Cassar oparł swój western na bodaj najbardziej wyeksploatowanym motywie westernowym. Oto w miasteczku pojawia się ten obcy, który okazuje się być jedyną nadzieją na zaprowadzenie ładu i porządku. Zanim jednak do tego dojdzie, nasz bohater będzie musiał pogodzić się z ojcem, sobą i byłą ukochaną (Demi Moore), którą porzucił bez słowa.

Cassar opowiada niespiesznie, by nie powiedzieć wręcz nudno. I to chyba największa wada tego filmu. Reżyser nie próbuje rewidować starych westernowych zasad, nie bawi się w stylistyczne czy narracyjne wolty. On po prostu od początku do końca opowiada historię, którą już znamy. Bohaterowie snują się przez plan, opowiadają o przeszłości, John odmawia walki, a kiedy ci źli ostatecznie go upodlą – pada parę strzałów. Pejzaże są tu jak należy, miasteczko wygląda ślicznie i oczywiście duet Sutherlandów wypada świetnie. Do tego jeszcze Brian Cox jak zawsze elektryzuje, ale reszta… Ot kolejny współczesny western, którego twórca próbuje bez powodzenia (czy raczej bez pomysłu) wskrzesić magię dawnego kina. I tak w sumie przez cały czas zastanawiam się po co komu był ten film? I zupełnie szczerze – nie wiem.

WAB
Poprzedni

Wspaniałe życie - mocny kryminał pod alkoholowym aniołem [recenzja]

Taurus Media
Następny

Orbital #6: Opór - zmiana równowagi geopolitycznej [recenzja]

Robert Ziębiński

Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, "Gazeta wyborcza", "Rzeczpospolita", „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) "Londyn. Przewodnik Popkulturowy" (2015) i "Wspaniałe życie" (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w "Nowej Fantastyce", w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

Brak komentarzy

Dodaj komentarz