THIS IS SO COOL 

Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości [galeria]

W dniach 17 lipca 2015 – 16 sierpnia 2015 w Poznaniu odbyła się wystawa pod kuratelą Sebastiana Frąckiewicza zatytułowana „Mój kraj taki piękny. Polski komiks o polskiej rzeczywistości”. Wśród artystów znaleźli się:  Joanna Karpowicz, Bartosz Minkiewicz, Marcin Podolec, Robert Popielecki, Michał Rzecznik, Michał Śledziński, Jacek Świdziński, Marek Turek, Jakub Woynarowski i Olga Wróbel. Poniżej przedstawiamy opis wydarzenia oraz mini relację z wernisażu oraz samej wystawy.

Komiks przedstawiając rzeczywistość, często karmi się skrótem, mocnym przerysowaniem. Żywi się schematem i stereotypem, wywraca go do góry nogami lub stawia na ostrzu noża.  O potężnej sile rażenia obrazkowego języka najlepiej świadczy zamach na redakcję „Charlie Hebdo”. Proste rysunki z niszowego pisma satyrycznego  stały się nagle papierkiem lakmusowym wolności słowa.

„Mój kraj taki piękny” to próba odpowiedzi na pytanie, jak polscy rysownicy widzą polską rzeczywistość i czy posługiwanie się językiem komiksu wpływa na ich punkt widzenia. To również próba odpowiedzi na pytanie, czy sposoby przedstawiania, a  raczej interpretowania rzeczywistości, jakie sprawdzają się chociażby w przypadku paska prasowego czy rysunku wrzuconego do sieci, sprawdzają się także w przestrzeni galerii.

Na wystawę składają się rozmaite wypowiedzi autorów, w których podjęli temat polskiej mentalności i codzienności, na której stan wpływają nie tylko wydarzenia z pierwszych stron gazet. Obyczajowość, uwikłania historyczne, antypatie i przyjaźnie, jakimi darzą się mieszkańcy poszczególnych województw, dzielnic miast czy nawet tych samych bloków stanowią niewyczerpane źródło dla często ironicznego lub krytycznego podejścia do problematyki zawartej w dziełach polskich twórców komiksu. Dla potrzeb wystawy wykorzystają oni nie tylko część swoich wcześniejszych prac, które zaprezentują w nowym kontekście aranżacyjnym, ale również pokazane zostaną, po raz pierwszy, prace specjalnie przygotowane na wystawę. Część z nich wyraźnie wykracza poza  klasycznie dwuwymiarowe  medium komiksu, unaoczniając jego wizualny potencjał w powiązaniu ze sztuką wideoinstalacji, filmu animowanego, instalacji rzeźbiarskich oraz malarstwa ściennego.

Gmork
Poprzedni

Hardboiled [patronat]

Aint it Cool
Następny

John Woo - mistrz akcji z Hong Kongu [wywiad]

REDAKCJA

REDAKCJA

Brak komentarzy

Dodaj komentarz