Muzyka 

W filharmonii – 40 lat Kasy Chorych w 90 minut [recenzja]

W roku 2015 Kasie Chorych stuknęła czterdziestka, ale grupa wciąż jest w znakomitej formie – a najlepszym na to dowodem jest wydana właśnie płyta koncertowa.

Wydawnictwo zatytułowane „W filharmonii” to dwa krążki CD i jeden DVD – na obu nośnikach zarejestrowano ponad 1,5-godzinny występ Kasy z października zeszłego roku, podczas którego zespół hucznie świętował właśnie okrągłą rocznicę działalności (wersja audio jest nieco krótsza ponieważ okrojono na niej komentarze do poszczególnych utworów). Hucznie – bo zagrał wówczas nie tylko obecny skład grupy, ale na scenie pojawiło się także wielu muzyków z poprzednich wcieleń Kasy. Kiedy w finale schodzą się wszyscy by wykonać ogniste boogie pt. „Kasa Chorych” robi się naprawdę tłoczno – ale trzeba przyznać, że diabelnie miło słucha się tego numeru granego i śpiewanego przez ponad 20 osób reprezentujących różne okresy działalności formacji.

Wielkie brawa dla dawnych i obecnych członków grupy, którzy zgodnie dzielą tu scenę, przypominając nam, że Kasa Chorych dorobiła się tylu wspaniałych i różnorodnych kompozycji.

A że na jej czele od lat stoi gitarzysta/wokalista Jarosław Tioskow, wszystko zaczyna się od jego krótkiego wprowadzenia i przypomnienia legendarnego współzałożyciela Kasy: Ryszarda „Skiby” Skibińskiego. Zaraz potem zespół gładko prześlizguje się przez dawne, niesione bluesowym groove’em przeboje z – jak to nazywa Tioskow – „okresu niemego” („Blues chorego”, „MPO blues”, „Przed nami drzwi zamknięte”, ten ostatni jednak w wersji ze śpiewem lidera), a następnie wzbogaca skład o damski chórek i saksofon, aby wykonać szalenie chwytliwy „Puls”, a także parę kolejnych kawałków z niedocenianej płyty o trochę nieszczęśliwym, ni to polskim, ni to angielskim tytule „Rythm & Puls” (tak przy okazji: może wypadałoby ją wreszcie wznowić?). Ta „wczesna” i „środkowa” Kasa to w zasadzie dwa różne zespoły – nie tylko ze względu na skład osobowy, ale przede wszystkim ze względu na sam charakter granej muzyki: tam mroczny i nieszczególnie wesoły, a tu w znacznej mierze chwytliwy i energiczny – jednak właśnie ten kontrast robi na jubileuszowym koncercie niesamowite wrażenie, zwłaszcza, że muzycy pod wodzą Tioskowa świetnie się odnajdują w jednej i drugiej stylistyce. Chyba najlepiej tę ich wszechstronność słychać podczas wykonania najostrzejszego numeru w repertuarze, czyli „Wolnego wyboru” (także pochodzącego z „Rythm & Puls”): nawet jeśli momentami robi się wtedy trochę chaotycznie, to trzeba przyznać, że Kasa popisuje się tu iście punkowym żarem.

Po „Wolnym wyborze” nadchodzi czas na materiał z ostatniej, tak kiedyś u nas chwalonej płyty studyjnej „Orla” (słyszymy m.in. chwytliwy „Biały blues” czy pełne emocji „O człowieku” – w wersji studyjnej odśpiewane przez Sebastiana Riedla, a tu już przez samego Tioskowa… ale mimo to niepozbawione nieco „dżemowego” charakteru), a na koniec już w zasadzie tradycyjnie słyszymy „Kasę chorych” (tu w spektakularnym wykonaniu, o którym była mowa wcześniej) oraz „Amerykę” (zagraną już w węższym, współczesnym składzie). 40 lat pięknie zamknięte w 90 minutach – wielkie brawa dla dawnych i obecnych członków grupy, którzy zgodnie dzielili przez ten czas scenę, przypominając nam, że Kasa Chorych dorobiła się tylu wspaniałych i różnorodnych kompozycji. I że nie tylko należy do najważniejszych grup, jakie powstały w naszym kraju, ale wciąż ma w sobie niesamowity koncertowy ogień.

Carlo Marcelo Dzika Banda 03
Poprzedni

Carlo Marcelo - hobbystyczne malarstwo cyfrowe [galeria]

Books_kantoch
Następny

Anna Kańtoch: dziesięć powieści mojego życia

Bartek Paszylk

Bartek Paszylk

Bartłomiej Paszylk jest autorem przekrojowej książki na temat kina grozy pt. „Leksykon filmowego horroru”, a także anglojęzycznej pozycji dotyczącej horrorów kultowych pt. „The Pleasure and Pain of Cult Horror Films”. Zajmował się również redagowaniem takich antologii grozy, jak: „City 1″, „City 2″ oraz „Najlepsze horrory A.D. 2012″.

Jego artykuły, recenzje i wywiady publikowano w popularnych czasopismach oraz portalach internetowych zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Obecnie pełni funkcję redaktora magazynu Grabarz Polski i pisze teksty oraz recenzje dla Dzikiej Bandy, Nowej Fantastyki i Drivera.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz