anthropoid-poster 80%
09 Lis 2016

Anthropoid – kameralny koszmar wojny [recenzja]

Od niedawna kina szturmuje znakomita „Przełęcz ocalonych” Mela Gibsona, tymczasem latem niemal niezauważony przemknął inny film, traktujący o wydarzeniach z tego samego skrawka historii. „Anthropoid” opowiada o jednej najbardziej heroicznych (a zarazem tragicznych) akcji II wojny światowej – zamachu na figurę numer trzy w hierarchii III Rzeszy, Reinharda Heydricha.

Maciej Bachorski 0
ostatnia-rodzina-plakat 100%
13 Paź 2016

Ostatnia rodzina – arcydzieło ze skrawków codzienności [recenzja]

„Ostatnia rodzina” to film, po którym ciężko wrócić do rzeczywistości. To film, który uruchamia potrzebę – przeróżnych dociekań i roztrząsań, na czele z odwieczną próbą zrozumienia, dlaczego życie niemal zawsze układa się nie tak, jakbyśmy chcieli, żeby nam się ułożyło.

Tomasz Miecznikowski 0
joy-poster 70%
07 Sty 2016

Joy – rodzinny dreszczowiec o mopach, telezakupach i telenowelach [recenzja]

Nowy film Davida O. Russella z jego ulubionymi aktorami, to kolejna, słodko-gorzka opowieść o amerykańskim śnie. A także, zgodnie z tytułem, obraz o radości. I owszem, tak ma na imię główna bohaterka, ale chodzi tu również o prostą radość z robienia w życiu tego, w czym jest się naprawdę dobrym.

Tomasz Miecznikowski 0
Monolith Films 85%
09 Paź 2015

Legend – najbardziej brytyjski film gangsterski [recenzja]

Zbrodnicze życie braci Kray, czyli koncertowa rola Toma Hardyego a w tle Londyn, którego dziś nie ma.

Robert Ziębiński 1
Bogowie
08 Paź 2014

Polskie biografie w kinie

 Do kin wchodzą „Bogowie”. Z tej okazji przypominamy 5 najciekawszych, naszym zdaniem, polskich filmów odwołujących się do konkretnych życiorysów. Kino biograficzne to wprawdzie nie jest nasza specjalność, ale kilka tytułów wartych jest wyróżnienia. Od razu zaznaczamy, że nie uwzględniliśmy „Pianisty” Romana Polańskiego, by nie przypisywać polskiej kinematografii zasług, które jej się nie należą. Acha, kolejność  w rankingu ma znaczenie.    1. Wojaczek (1999), reż. Lech Majewski   Majewski nie tyle rekonstruuje tutaj życioryspoety, ile skupia się raczej na scenach, obrazach i gestach, które budowały jego straceńczą legendę „kaskadera polskiej literatury”.A więc nie fakty są tu ważne a mity. No ale czy to nie wszystko jedno, gdy chodzi o kogoś, kto

Lech Kurpiewski 0
Weekend z królem Roger Michell
27 Mar 2013

Weekend z królem

Weekend z królem (Hyde Park on Hudson). Reż. Roger Michell. Wyk. Bill Murray, Laura Linney, Samuel West, Olivia Colman. Wielka Brytania 2012. Kino Świat. Dystrybutor promuje ten film jako opowieść o dalszych losach bohaterów „Jak zostać królem”. Jest to oczywisty chwyt marketingowy, który wprowadza (i to rozmyślnie) widza w błąd. Głównym tematem jest tu bowiem romans prezydenta Stanów Zjednoczonych, Franklina D. Roosevelta, z jego kuzynką Daisy. Nie da się jednak ukryć, że wątek melodramatyczny, wokół którego zbudowana jest filmowa fabuła, to najsłabszy element tej opowieści. Z różnych zresztą powodów. Przede wszystkim z winy reżysera Rogera Michella („Notting Hill”) i scenarzysty Richarda Nelsona, którzy zredukowali Roosevelta (było nie było człowieka współdecydującego

Lech Kurpiewski 0
Hitchcock, reż. Sacha Gervasi. 2012
12 Mar 2013

Hitchcock

Hitchcock. Reż. Sacha Gervasi. Wyk. Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson. USA 2012. Imperial CinePix Mam problem z tym filmem i to całkiem spory. Wynika on przede wszystkim z faktu, iż historia powstawania filmu „Psychoza” to jedna z moich ulubionych hollywoodzkich opowieści. Hitchcock toczył przy tym filmie gigantyczna batalię z cenzurą, zmieniając przy tym historie kina. Zgodnie ze streszczeniem film „Hitchcock” miał opowiadać tę historię, tyle że jak to często ze streszczeniami bywa – prawda okazała się zupełnie inna. Kulisy powstania „Psychozy” są, bowiem dla reżysera jedynie pretekstem dla snucia dość prostej opowiastki o tym, jak kto wielki reżyser pragnął innych kobiet, ale kochał żonę. I tak „Hitchcock” zamiast pasjonującej

Robert Ziębiński 0
Lincoln, reż. Steven Spielberg, 2012
12 Mar 2013

Lincoln

Lincoln. Reż. Steven Spielberg. Wyk. Daniel Day-Lewis. Tommy Lee Jones, James Spader. USA 2012. Imperial-Cinepix. Film jest długi, więc ja o nim krótko. Tak, to prawda, że „Lincoln” jest nudny jak flaki z olejem. Prawdą jest też, że Daniel Day-Lewis, grając tytułową rolę, znów zaliczył genialną kreację. Trzeba się też zgodzić, że obraz Spielberga, zwłaszcza jeśli chodzi o sposób narracji, jest cokolwiek staromodny. W żadnym wypadku jednak nie jest to, jak mówią, film hermetyczny, odnoszący się wyłącznie do amerykańskich spraw i zamykający się wyłącznie  w kręgu amerykańskiej historii. Spielberg  ujawniając kulisy uchwalenia ustawy znoszącej w USA niewolnictwo, tak naprawdę przecież  nie tylko wystawia pomnik Lincolnowi, ale obnaża też  mechanizmy funkcjonowania

Lech Kurpiewski 0