bk1-ant2
13 Lis 2016

Brutalnie krótko (1) – Dobre bo ostre?

Najbardziej chwalone polskie filmy, które w ostatnich tygodniach trafiły do kin ceni się nie tylko za artyzm, ale również za bezkompromisowe podejście do poruszanej tematyki. Wszystko to filmy bardzo mocne, wzbudzające w widzach uczucie niepokoju i wytrącające na jakiś czas z równowagi – ale czy naprawdę każdy z nich aplikuje nam te wszystkie wstrząsy we właściwych dawkach i z właściwych pobudek? Pozwolę sobie wątpić.

Bartek Paszylk 0
summer camp 50%
04 Sie 2016

Summer Camp – próba filmowej zabawy z konwencją [recenzja]

Horrorów o wszelkiej maści infekcjach zamieniających porządnych obywateli w żądne mordu bestie mieliśmy dotąd tak wiele, że można wręcz mówić o przesycie. W miarę jak gatunkowa nisza wypełnia się coraz bardziej, zamiast na odgrzewanie tych samych kotletów, twórcy coraz częściej decydują się na eksperymentowanie z tematyką. Mniej więcej tak, jak postanowił zrobić to w swoim filmie Alberto Marini.

Maciej Bachorski 0
Kino Świat 50%
06 Cze 2016

The Boy – lalka też człowiek [recenzja]

Amerykanie ewidentnie mają w ostatnich latach problem z wymyśleniem paranormalnego straszaka, który w konkretny sposób wybijałby się poza schemat. W znakomitej większości przypadków mamy powtórkę z rozrywki – czyli atakującą zmysł słuchu kakofonię niskich dźwięków, zwieńczoną nagłym pojawieniem się na pierwszym planie szkaradnej mordy antagonisty. Podskok w fotelu gwarantowany, tylko rzeczywistego strachu w tym coraz mniej. Czy w „The Boy” udało się przełamać złą passę?

Maciej Bachorski 0
Kino Świat 65%
03 Maj 2016

Piknik z niedźwiedziami – Nick Nolte i Robert Redford kontra przyroda [recenzja]

Ten film warto obejrzeć choćby dla Nicka Nolte. Jego podstarzały łowca przygód i kobiet na emeryturze, to mała perełka. A reszta? Ot solidne kino obyczajowe z przyrodą w tle

Robert Ziębiński 0
Nieracjonalny_mezczyzna_dvd 60%
19 Lut 2016

Nieracjonalny mężczyzna – Woody Allen na jedną noc [recenzja]

Nie jest to jeden z tych filmów Woody’ego Allena, do których chciałoby się wracać po dziesięć albo i więcej razy, ale nie można mu odmówić ani urody, ani poczucia humoru, ani pomysłowości. Do tego wyjaśnia jak wyleczyć impotencję.

Bartek Paszylk 0
Kino Świat 80%
23 Sty 2015

Carte blanche

Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami „Carte blanche” opowiada historię lubelskiego nauczyciela, który ukrywa przed światem poważną chorobę. Film Jacka Lusińskiego („Piksele”) to kolejne, po „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy czy niedawnych „Bogach” Łukasza Palkowskiego, podnoszące na duchu świadectwo bezpardonowej walki z przeciwnościami losu i ogromnej siły, jaką niesie pozytywne nastawienie do życia.

Małgorzata Steciak 0
Weekend z królem Roger Michell
27 Mar 2013

Weekend z królem

Weekend z królem (Hyde Park on Hudson). Reż. Roger Michell. Wyk. Bill Murray, Laura Linney, Samuel West, Olivia Colman. Wielka Brytania 2012. Kino Świat. Dystrybutor promuje ten film jako opowieść o dalszych losach bohaterów „Jak zostać królem”. Jest to oczywisty chwyt marketingowy, który wprowadza (i to rozmyślnie) widza w błąd. Głównym tematem jest tu bowiem romans prezydenta Stanów Zjednoczonych, Franklina D. Roosevelta, z jego kuzynką Daisy. Nie da się jednak ukryć, że wątek melodramatyczny, wokół którego zbudowana jest filmowa fabuła, to najsłabszy element tej opowieści. Z różnych zresztą powodów. Przede wszystkim z winy reżysera Rogera Michella („Notting Hill”) i scenarzysty Richarda Nelsona, którzy zredukowali Roosevelta (było nie było człowieka współdecydującego

Lech Kurpiewski 0
Rec 3, Reż. Paco Plaza, 2012
13 Mar 2013

Rec 3

Rec 3: Geneza (Rec 3: Genesis). Reż. Paco Plaza. Wyk. Leticia Dolera, Diego Martin, Javier Botet. Hiszpania 2012, Kino Świat Cieszę się bardzo, że w trzeciej odsłonie „REC” jego twórcy poszli w kierunku czarnej komedii i krwawej groteski, bo egzorcystyczne nadęcie i zaplątanie „REC 2” nie wróżyło serii najlepiej. Tym razem rzecz rozgrywa się podczas wielkiego hiszpańskiego wesela, które – jak każe również nasza dobra, krajowa tradycja – koniecznie musi zostać uwiecznione przez „profesjonalnych” kamerzystów. Tyle, że ci z „REC 3” łapią w obiektyw coś więcej niż tylko pechowego wuja Tadzia rzygającego pod weselnym stołem. Otóż hiszpańscy biesiadnicy zaczynają się w pewnym momencie masowo przemieniać w żywe trupiszcza prychające posoką i zagryzające

Bartek Paszylk 0
Blitz, Reż. Elliot Lester, 2011
13 Mar 2013

Blitz

Blitz. Reż. Elliot Lester Wyk. Jason Statham, Paddy Considine, Aidan Gillen, Wielka Brytania, 2011, Kino Świat Ken Brauen to irlandzki pisarz, który nie ma szczęścia do Polski i polskich wydawnictw. Jego powieści przepadają u nas większego bez echa a szkoda, bo to niezwykle sprawne i świetnie napisane współczesne czarne kryminały. „Blitz” film Elliota Lestera, to adaptacja powieści będącej częścią serii o detektywie Tomie Brantcie – dość niepokornym typie rezydującym z Wschodnim Londynie (tym biedniejszym znaczy). Tu wciela się w niego Jason Statham. W „Blitz” Brant polując na zabójcę gliniarzy musi współpracować z wymuskanym policjantem z Zachodniego Londynu (ten bogaty) granym przez Paddy Considine’a. To, co zaskakuje w tym filmie to

Robert Ziębiński 0
Obława, reż. Marcin Krzyształowicz, 2012
12 Mar 2013

Obława

Obława. Reż. Marcin Krzyształowicz. Wyk. Marcin Dorociński, Maciej Stuhr, Sonia Bohosiewicz. Polska 2012. Kino Świat Ten wyróżniony Srebrnymi Lwami na ostatnim festiwalu w Gdyni film Marcina Krzyształowicza to opowieść o zdradzie, która doprowadza do zagłady oddziału partyzanckiego (rzecz dzieje się w Polsce podczas okupacji hitlerowskiej). Głównym bohaterem jest tu kapral Wydra (Dorociński), egzekutor, który wykonuje wyroki na kapusiach i gestapowcach. Jemu właśnie przyjdzie pomścić śmierć kolegów. „Obława” to mocny i okrutny film, do tego zdecydowanie odbiegający od szablonów wojennych narracji obowiązujących w polskim kinie, zwłaszcza że forma jest w nim równie ważna co treść. W tym obrazie chodzi bowiem nie tyle o odtworzenie faktów historycznych, ile o oddanie ekstremalnych emocji

Lech Kurpiewski 0
Internat, Reż. Mary Harron, 2011
12 Mar 2013

Internat (The Moth Diaries)

Internat (The Moth Diaries) Reż. Mary Harron. Wyk. Lily Cole, Sarah Gadon, Sarah Bloger, USA/Kanada 2011, Kino Świat Mary Harron kilka lat temu błysnęła intrygującym „Strzelałam do Warhola” by potem roztrwonić talent w nieudanej adaptacji „American Psycho”. „Internat” to jej czwarty film, który trafia do polskich kin z rocznym poślizgiem względem światowej premiery. Czy jest nad czym ubolewać? Nie bardzo. „Internat” to adaptacja inicjacyjnej powieści Rachel Klein. Opowiada on historię kilku dziewczyn mieszkających z żeńskim internacie i zamieszania, jakie wywoła w ich życiach pojawienie się tajemniczej Ernessy. Film reklamowany jest, jako horror, ale wątek wampiryczny jest tutaj najmniej istotny. W założeniu reżyserki „Internat” miał być niepokojącą opowieścią o przebudzeniu się

Robert Ziębiński 0
Atlas Chmur, reż. Tom Tykwer, 2012
12 Mar 2013

Atlas Chmur

Atlas Chmur. Reż. Tom Tykwer, Lana Wachowski i Andy Wachowski. Wyk. Tom Hanks, Halle Berry, Jim Sturgess, USA 2012, Kino Świat Przełożenie na język filmu tak wielowątkowej i skomplikowanej formalnie powieści jak „Atlas Chmur” Davida Mitchella było nie lada wyzwaniem. Sceptycy sugerowali nawet, że to niemożliwe. Ale rodzeństwo Wachowscy, przy znaczącej pomocy Toma Tykwera, udowodnili, że jest wręcz przeciwnie – to da się zrobić. Trzeba mieć tylko dobry pomysł. A oni go mieli. Na „Atlas Chmur” składa się sześć niezależnych opowieści rozgrywających się w różnych czasach. W książce są one tak sprytnie ułożone, że czytamy je po połowie: pół pierwszej, pół drugiej, pół trzeciej, pół czwartej, pół piątej, po której

Paweł Matuszek 0
Kochankowie z księżyca, Reż. Wes Anderson, 2012
12 Mar 2013

Kochankowie z Księżyca

Kochankowie z Księżyca (Moonrise Kingdom) Reż. Wes Anderson. Wyk. Kara Hayward, Jared Gilman, Bill Murray, Frances McDormand, Edward Norton, Bruce Willis i Tilda Swinton, USA 2012, Kino Świat To film z księżyca na pewno dla pań siedzących po mojej lewej stronie w  kinie, gdy leciały napisy końcowe westchnęły – musimy iść na jakiś normalny  film. Jednak, sądząc po reakcjach publiczności w trakcie projekcji, większości się podobał. Rzecz o pierwszej miłości, o potrzebie miłości w ogóle, o zrozumieniu, akceptacji, przyjaźni. A wszystko to pokazane w klimacie retro, bo i czas opowieści to lata 60., i klimat całego filmu (łącznie z lekko spranymi kolorami kadrów) niedzisiejszy. Historia zakochanych w sobie nastolatków, a

Ewelina Jamka 0
Piąta pora roku. reż. Jerzy Domaradzki, 2012
12 Mar 2013

Piąta pora roku

Piata pora roku. Reż. Jerzy Domaradzki. Wyk. Ewa Wiśniewska, Marian Dziędziel, Andrzej Grabowski, Leszek Lichota. Polska 2012. Kino Świat. Geriatryczne kino romantyczne i kino drogi w jednym. Połączenie ryzykowne ale możliwe przecież do fajnego rozegrania (patrz: „Wożąc panią Daisy”). Trzeba jednak mieć na ów miks  jakiś pomysł, czyli scenariusz, a  tego w filmie  Domaradzkiego właściwie brak, bo trudno scenariuszem nazwać zlepek marnych kabaretowych skeczy. Cieniutkich, taniutkich i do bólu przewidywalnych. Ewa Wiśniewska i Marian Dziędziel to wprawdzie wspaniały aktorski duet, ale i on nie jest w stanie z mydła uczynić powidła. Jedno jest pewne –  to kino drogi (tu akurat wiodącej ze Śląska nad Bałtyk) w żadnym razie nie oferuje

Lech Kurpiewski 0
Bejbi blues, rez. Katarzyna Rosłaniec, 2012
12 Mar 2013

Bejbi blues

Bejbi blues. Reż. Katarzyna Rosłaniec. Wyk. Magdalena Berus, Nikodem Rozbicki, Magdalena Boczarska, Mateusz Kościukiewicz. Polska 2011. Kino Świat Trudno odmówić Rosłaniec konsekwencji. W jej debiutanckich „Galeriankach” małolaty się prostytuowały, w „Bejbi blues” bawią się w rodziców. I zwrot „bawią się” jest tu dobrym określeniem. 17-letnia bohaterka zostaje bowiem matką wcale nie w wyniku tzw. wpadki a pod wpływem zachcianki. Natalia chciała mieć dziecko, bo jej własna matka nigdy jej nie chciała. Mały Antoś dla Natalii jest więc lekiem na rodzicielskie odrzucenie, a także fajną zabawką, którą się można popisać przed koleżankami. Zabawką, za którą, dodajmy, nie bierze się pełnej odpowiedzialności. Przyznam od razu, że kiedyś należałem do tych, co to

Lech Kurpiewski 0