anthropoid-poster 80%
09 Lis 2016

Anthropoid – kameralny koszmar wojny [recenzja]

Od niedawna kina szturmuje znakomita „Przełęcz ocalonych” Mela Gibsona, tymczasem latem niemal niezauważony przemknął inny film, traktujący o wydarzeniach z tego samego skrawka historii. „Anthropoid” opowiada o jednej najbardziej heroicznych (a zarazem tragicznych) akcji II wojny światowej – zamachu na figurę numer trzy w hierarchii III Rzeszy, Reinharda Heydricha.

Maciej Bachorski 0
HBO Polska 40%
08 Lis 2015

Pakt – HBO jak TVN [recenzja] [serial] [kryminał]

„Pakt” to format. Po niepowodzeniu „Watahy” szefostwo HBO Polska uznało, że nie będzie ufać rodzimym pomysłom, a zainwestuje w coś, co sprawdziło się na świecie, czyli norweski serial „Układ” (był emitowany u nas przez Ale Kino+). Akcję przeniesiono oczywiście do Warszawy, ale szkielet opowieści pozostał ten sam. Mamy zatem Piotra, dziennikarza śledczego, który odkrywa finansowe matactwa w wielkiej firmie. Kiedy publikuje materiał jego brat (zamieszany w aferę) popełnia samobójstwo. Kilka miesięcy później, kiedy sprawa wydaje się zamknięta, Piotr otrzymuje tajemniczą przesyłkę… HBO znów się postarało. W obsadzie mamy same gwiazdy z Dorocińskim i Cielecką na czele. Operatorem został zdolny Paweł Flis (m.in. „Demon”) a reżyserem Marek Lechki, który kilka lat temu

Robert Ziębiński 15
Obława, reż. Marcin Krzyształowicz, 2012
12 Mar 2013

Obława

Obława. Reż. Marcin Krzyształowicz. Wyk. Marcin Dorociński, Maciej Stuhr, Sonia Bohosiewicz. Polska 2012. Kino Świat Ten wyróżniony Srebrnymi Lwami na ostatnim festiwalu w Gdyni film Marcina Krzyształowicza to opowieść o zdradzie, która doprowadza do zagłady oddziału partyzanckiego (rzecz dzieje się w Polsce podczas okupacji hitlerowskiej). Głównym bohaterem jest tu kapral Wydra (Dorociński), egzekutor, który wykonuje wyroki na kapusiach i gestapowcach. Jemu właśnie przyjdzie pomścić śmierć kolegów. „Obława” to mocny i okrutny film, do tego zdecydowanie odbiegający od szablonów wojennych narracji obowiązujących w polskim kinie, zwłaszcza że forma jest w nim równie ważna co treść. W tym obrazie chodzi bowiem nie tyle o odtworzenie faktów historycznych, ile o oddanie ekstremalnych emocji

Lech Kurpiewski 0