Monolith Films 50%
24 Mar 2016

Hardcore Henry – gra w kinie [recenzja]

Filmowe wydarzenie festiwalu w Toronto, czyli „Hardcore Henry” pierwszy film akcji, którego bohaterem jest widz. Ale czy widzowie to docenia? Śmiem wątpić.

Robert Ziębiński 0
strategia mistrza review 02 70%
31 Paź 2015

Strategia mistrza – Upadek króla dopingu [recenzja]

Frears („Niebezpieczne związki”, „Królowa”, „Tajemnica Filomeny”) i jego scenarzysta John Hodge („Płytki grób”, „Trainspotting”, „Trans”) nie skupiają się zanadto na młodzieńczych latach amerykańskiego sportowca, błyskawicznie każąc mu poznać tajemnicę sukcesu najlepszych europejskich kolarzy w postaci środka dopingującego o nazwie EPO – a potem obserwujemy już jego pierwszy wielki sukces podczas Tour de France, wycieńczającą walkę z rakiem, rekonwalescencję oraz powrót do zdrowia, skompletowanie drużyny kolarskiej US Postal (jadącej oczywiście na wiecznym dopingu) i kolejne zwycięstwa, założenie fundacji charytatywnej wspomagającej walkę z rakiem, a także coraz bardziej nerwowe odpieranie zarzutów o wspomaganie się podczas wyścigów nielegalnymi środkami prowadzące do dramatycznego finału. I jeśli uważacie, że trochę tego wszystkiego za dużo jak

Bartek Paszylk 0
Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski, 2012
12 Mar 2013

Pokłosie

Pokłosie. Reż. Władysław Pasikowski. Wyk. Maciej Stuhr, Ireneusz Czop,  Zbigniew Zamachowski, Danuta Szaflarska. Polska 2012. Monolith Films Punkt Pasikowskiemu na pewno należy się za odwagę. W końcu jako pierwszy z naszych twórców tak otwarcie nawiązał w swoim filmie (fabule! – podkreślmy to) do mordu popełnionego podczas wojny przez Polaków na Żydach w Jedwabnem. Ale sposób, w jaki Pasikowski rozlicza się z polską hańbą, budzi już wątpliwości.   I nie chodzi tu nawet o to, że reżyser swoją dotykającą narodowej traumy opowieść o dwóch braciach, których nienawidzi cała wieś, wpisuje w ramy kina gatunkowego, zwłaszcza  thrillera. Rzecz w tym, że u Pasikowskiego gatunkowe chwyty zastępują prawdę. Myślę tu oczywiście o prawdzie

Lech Kurpiewski 0
Saga_Zmierzch_Przed_switem_Czesc_2, Reż. Bill Condon.
12 Mar 2013

Saga Zmierzch: przed świtem część 2

Saga Zmierzch: przed świtem część 2 (The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2). Reż. Bill Condon. Wyk: Robert Pattinson, Kristen Stewart, Taylor Lautner, USA 2012, Monolith Films Pisanie czegokolwiek złego o sadze “Zmierzch” ma tyle samo sensu, co próba wytłumaczenia Johnowi Lennonowi, że Yoko Ono nie jest (ujmijmy to delikatnie) fajna. Fani serię kochają i już, a argumenty w stylu „przewidywalna”, „nudna”, „wtórna” nigdy na nich nie zadziałają. Nie ma więc co krytykować „Przed świtem część 2” – czyli film zamykający cykl ekranizacji – przyczepiając się do fabuły. Ujmę to tak – jak dla mnie jej nie było. Opowieść o tym jak przemieniona w wampira Bella wraz ze swym

Robert Ziębiński 0
Gangster_Lawless, reż. John Hillcoat-plakat
12 Mar 2013

Gangster

Gangster (Lawless) Reż. John Hillcoat. Wyk. Shia LaBeouf, Tom Hardy, Gary Oldman, Mia Wasikowska. USA/Australia 2012 Monolith Films Ten film na początku nosił tytuł „The Wettest Country in the World” co można przetłumaczyć jako „Najbardziej zapita kraina na świecie”. I faktycznie „Gangster” to film, którego unikać powinny osoby, które mają problemy z piciem. Bimber leje się tu strumieniami przez całą projekcję. Ale inaczej być nie mogło skoro jest to adaptacja biograficznej powieści o rodzie bimbrowników z lat 30. ubiegłego wieku. Kiedy mówimy bimber, lata trzydzieste, automatycznie myślimy prohibicja, Al Capone, gangsterzy. Są tu zgodnie z polskim tytułem gangsterzy, ale nie tacy jak myślicie. Nie ma tu luksusu, przepychu, kapel jazzowych

Robert Ziębiński 0
Zabić jak to łatwo powiedzieć, reż. Andrew Dominik, 2012
12 Mar 2013

Zabić, jak to łatwo powiedzieć

Zabić, jak to łatwo powiedzieć (Killing Them Softly). Reż. Andrew Dominik. Wyk. Brad Pitt, Richard Jenkins, James Gandolfini, Ray Liotta. USA 2012. Monolith Films Andrew Dominik i Brad Pitt już raz się spotkali przy okazji „Zabójstwa Jesse’ego  Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda”. Dominik był reżyserem filmu, Pitt jego producentem i wykonawcą jednej z głównych ról. Tutaj układ jest podobny, tyle że rezultat kolejnego spotkania obu panów wypadł znacznie gorzej. „Zabić, jak to łatwo powiedzieć” ma się bowiem do „Zabójstwa Jesse’ego  Jamesa…” jak suchar do bezy. Ugryźć to to trudno a i smaku nie ma. Dominik sięgnął tym razem po kryminał George’a V. Higginsa „Cogan’s Trade” z 1974 roku, zmienił jednak

Lech Kurpiewski 0
Bogowie ulicy, reż. David Ayer, 2012
12 Mar 2013

Bogowie ulicy

Bogowie ulicy (End of Watch). Reż. David Ayer. Wyk. Jake Gyllenhaal, Michael Pena, Anna Kendrick, America Ferrera. USA 2012. Monolith Films. Robert Ebert, guru amerykańskiej krytyki filmowej, przyznał „Bogom ulicy” maksymalną liczbę gwiazdek. Czyżby zatem arcydzieło? Niekoniecznie.  Można się wprawdzie zgodzić, że to jeden z najlepszych filmów policyjnych ostatnich lat; że świetne role stworzyli tutaj Gyllenhaal i Pena, grający partnerów z policyjnego radiowozu, patrolującego najbardziej niebezpieczne dzielnice Los Angeles. Tak, są tu niezłe dialogi i trzymająca w napięciu akcja. Czego zatem nowemu obrazowi Ayera (scenarzysta m. in. „Dnia próby”, reżyser m. in.  „Królów ulicy”) brak? Przede wszystkim przestrzeni. Rejestrowanie świata za pośrednictwem minikamer noszonych przez policjantów miało uwiarygodnić filmowy przekaz,

Lech Kurpiewski 0