Egmont 85%
09 Maj 2016

Gotham Central #1: Na służbie – prawo ulicy w mieście Batmana [recenzja]

Gotham to niewątpliwie miasto należące do Mrocznego Rycerza. Ale nigdy nie był on jedynym jego obrońcą. Zarówno w dzień jak i w nocy strzegą go dzielni funkcjonariusze policji, i o ich żmudnej i ciężkiej pracy jest właśnie “Gotham Central”.

Paweł Deptuch 0
gorace krzesla 60%
16 Mar 2016

Gorące krzesła – niezły kryminał z falstartem [recenzja]

Syndrom rozwlekłej rozbiegówki to straszna choroba, która pogrzebała już niejedną dobrą książkę. Ileż razy rzuciliście powieść przez drętwy początek? Czasem do nich wracaliście i okazywało się nagle, że to całkiem porządne lektury. Wiele jednak takiej szansy nie dostało. Mam nadzieję, że „Gorące Krzesła” nie podzielą losu tych ostatnich…

Hubert Sosnowski 0
TNT 75%
30 Lis 2015

Bez zasad – Nowy Jork i mafia [recenzja]

W piątek 27 listopada na kanale TNT Polska miał premierę pierwszy odcinek serialu „Bez zasad” („Public morals). Czy warto oglądać ten policyjny dramat w starym stylu?

Robert Ziębiński 0
Otwarte 65%
28 Lis 2015

Złe psy: po ciemnej stronie mocy – literacki Pitbull [recenzja]

Twórca „Pitbulla” od dawna interesuje się kulisami życia w policji. „Złe psy” to kolejny zapis rozmów z gliniarzami, którym daleko do wzorowych mundurowych, stawianych jako przykład na apelach.

Robert Ziębiński 0
Czarna Owca 60%
04 Lis 2015

Cokolwiek uczyniliście – niemal przeciętny kryminał [recenzja]

Aha, mam Cię! Tak myślałem, czytając „Cokolwiek uczyniliście”. Kryminał P.M. Nowaka przez większość czasu wyglądał jak niemal idealny przeciętniak, po którym można się gładko przejechać. Aż tu nagle trafiło się koszmarne, ostatnie sto stron, które zepsuło cały obraz.

Hubert Sosnowski 0
Universal Pictures
11 Sie 2015

Straight Outta Compton – najniebezpieczniejszy film świata?

W nocy z niedzieli na poniedziałek policja w Los Angeles zwiększyła ilość patroli policyjnych w mieście. Powód? Premierowe pokazy filmy F. Gary Greya „Straight Outta Compton”. Władze Los Angeles uznały bowiem, że biograficzna opowieść o rapowej grupie N.W.A. (w jej składzie byli m.in. Dr. Dre i Ice Cube) może wzmóc rasistowskie zamieszki i wywołać nowe wojny ulicznych gangów.

Robert Ziębiński 1
Arrow Films
29 Sty 2015

„Most nad Sundem”, czyli spotkałam dzieło doskonałe [serial] [kryminał]

Jako filmoznawca dysponuję oczywiście całym zestawem narzędzi, które pomagają ocenić i rozbierać na części dzieła filmowe i telewizyjne. Jednak rozróżnienia, czy mam do czynienia z dziełem doskonałym, czy tylko dobrym dokonuję w bardzo prosty, wręcz prostacki sposób.

Gaja Grzegorzewska 1
Max Payne 3, Rockstar Vancouver-Rockstar Games 2012
27 Mar 2013

Max Payne 3

Max Payne 3, Rockstar Vancouver/Rockstar Games 2012 Miłośnicy nowojorskiego policjanta Maxa Payna, prawdopodobnie jednego z najbardziej archetypowych bohaterów gier wideo, który ucieleśnia w sobie wszystkie przymioty wypalonych i straceńczych postaci znanych z czarnych kryminałów, musieli czekać na jego powrót prawie dziesięć lat. Ale warto było. Dwie poprzednie części stworzyło Remedy Entertainment, które należy obecnie do Microsoftu, lecz za trójkę odpowiada już zupełnie inne studio, a konkretnie Rockstar Vancouver, więc można się było obawiać, że nowi twórcy zrobią z tej absolutnie kultowej serii gier akcji coś innego, że hurtowo upchną w niej jakże modne obecnie rozwiązania, które ułatwią rozgrywkę, zmniejszą poziom brutalności i ugrzecznią niesfornego Maxa, który zwykł kląć jak szewc,

Paweł Matuszek 0
Luther, reż. Neil Cross, 2010
13 Mar 2013

Luther, sezon I

Luther, sezon I. Twórca: Neil Cross. Wyk. Elba Idris, Warren Brown, Ruth Wilson. Wielka Brytania, 2010, Best Film Najlepszy serial policyjny dekady. W dodatku powstał w Wielkiej Brytanii, nie w Stanach Zjednoczonych i niebawem doczeka się już trzeciego sezonu. W „Lutherze” nic nie jest oczywiste i przewidywalne. – Przyszedłeś się bzykać? – pyta bohatera serialu pewna kobieta. – Nie – odpowiada stanowczo całując przy tym ją w usta. Nie byłoby nic niezwykłego w tej scence, gdyby nie fakt, iż mężczyzną jest policjant a uwodzoną przez niego kobietą seryjna morderczyni i psychopatka (oraz socjopatka). Bo  „Luther” to rzecz o facecie, który nie cofnie się przed niczym prowadząc śledztwo. Próbuje zabić pedofila, zamiast

Robert Ziębiński 0
Blitz, Reż. Elliot Lester, 2011
13 Mar 2013

Blitz

Blitz. Reż. Elliot Lester Wyk. Jason Statham, Paddy Considine, Aidan Gillen, Wielka Brytania, 2011, Kino Świat Ken Brauen to irlandzki pisarz, który nie ma szczęścia do Polski i polskich wydawnictw. Jego powieści przepadają u nas większego bez echa a szkoda, bo to niezwykle sprawne i świetnie napisane współczesne czarne kryminały. „Blitz” film Elliota Lestera, to adaptacja powieści będącej częścią serii o detektywie Tomie Brantcie – dość niepokornym typie rezydującym z Wschodnim Londynie (tym biedniejszym znaczy). Tu wciela się w niego Jason Statham. W „Blitz” Brant polując na zabójcę gliniarzy musi współpracować z wymuskanym policjantem z Zachodniego Londynu (ten bogaty) granym przez Paddy Considine’a. To, co zaskakuje w tym filmie to

Robert Ziębiński 0
Bogowie ulicy, reż. David Ayer, 2012
12 Mar 2013

Bogowie ulicy

Bogowie ulicy (End of Watch). Reż. David Ayer. Wyk. Jake Gyllenhaal, Michael Pena, Anna Kendrick, America Ferrera. USA 2012. Monolith Films. Robert Ebert, guru amerykańskiej krytyki filmowej, przyznał „Bogom ulicy” maksymalną liczbę gwiazdek. Czyżby zatem arcydzieło? Niekoniecznie.  Można się wprawdzie zgodzić, że to jeden z najlepszych filmów policyjnych ostatnich lat; że świetne role stworzyli tutaj Gyllenhaal i Pena, grający partnerów z policyjnego radiowozu, patrolującego najbardziej niebezpieczne dzielnice Los Angeles. Tak, są tu niezłe dialogi i trzymająca w napięciu akcja. Czego zatem nowemu obrazowi Ayera (scenarzysta m. in. „Dnia próby”, reżyser m. in.  „Królów ulicy”) brak? Przede wszystkim przestrzeni. Rejestrowanie świata za pośrednictwem minikamer noszonych przez policjantów miało uwiarygodnić filmowy przekaz,

Lech Kurpiewski 0
Drogówka reż. Wojtek Smarzowski, 2013
12 Mar 2013

Drogówka

Drogówka. Reż. Wojtek Smarzowski. Wyk.: Bartłomiej Topa, Arkadiusz Jakubik, Julia Kijowska Polska  2013, Next Spróbuję zrobić to inaczej. Za każdym razem gdy pisze się o filmach Smarzowskiego, pisze się o tym jak reżyser widzi Polskę. Smarzowski + wódka = bardzo brzydka Polska. Fakt z którym nie można dyskutować. „Drogówka” to także film o Polsce i jej brzydkim obliczu i znów nie można z tym dyskutować. Mnie jednak bardziej od Polski i tego jak widzi ją reżyser w „Drogówce” zainteresowało to jak Smarzowski widzi kino. Jak niesamowicie się twórczo rozwinął wyrastając nie tylko na reżysera wybitnego, ale obecnie w naszym kraju jedynego, który konsekwentnie i doskonale radzi sobie z kinem tak

Robert Ziębiński 0