Metro 2035 75%
21 Lis 2015

Metro 2035 – Glukhovsky bez litości [recenzja] [książka] [fantasy]

Świat Metra 2033 rozrósł się do naprawdę sporych rozmiarów – za sprawą gier oraz książek innych autorów – chociażby „Otchłani” Szmidta czy „Dzielnicy obiecanej” Majki. Czas jednak najwyższy, by do głosu wrócił ojciec uniwersum.

Hubert Sosnowski 3
Videograf 90%
06 Sty 2015

Kobiety wokół Stalina. Kochanki i katorżniczki [książka] [historyczna]

Elwira Watała to uznana autorka książek historycznych. Kontynuując serię „Literatura Faktu” wydawnictwa Videograf po raz kolejny udowadnia swój kunszt pisarski, jednocześnie prezentując jeden z najbardziej wstrząsających utworów ubiegłego roku.

Łukasz Radecki 0
Insignis
28 Maj 2014

Dmitry Glukhovsky i rosyjskie kino

    Dzika Banda: Kilka tygodni temu w Polsce mieliśmy premierę „Gagarina” – rosyjskiego biograficznego filmu o Juriju Gagarinie, który kończył się w dość intrygującym momencie. Otóż jego twórcy pokazali triumf ZSRR i Gagarina, ale nie zająknęli się słowem o tym, co zdarzyło się później. Dmitry  Glukhovsky: No przecież nie mogli. Jak to pokazać, że narodowy bohater skończył jak smutny alkoholik i zginął przez własną głupotę? Takich rzeczy się w Rosji nie robi. A co się robi? W Polsce dużo się mówi o nowym kinie rosyjskim. O zmianach, o wielkich budżetach i filmach z hollywoodzkim rozmachem jak choćby „Metro”. Rosyjskie kino w zasadzie nie istnieje. Wszystkie mityczne opowieści o nowy

Robert Ziębiński 0
Miłość z ksieżyca,Reż. Veit Helmer, 2011
12 Mar 2013

Miłość z Księżyca

Miłość z Księżyca  (Baikonur). Reż. Veit Helmer. Wyk.Alexander Aschochakov, Marie de Villepin.  Niemcy, Kazachstan, Rosja 2011. Spectator. Kosmiczna nuda. Nie chce mi się o tym nawet pisać. A jak Wam się chce to oglądać, to już Wasza sprawa.  

Lech Kurpiewski 0
DuchLess-Siergiej-Minajew-ksiazka
10 Mar 2013

DuchLess. Opowieść o nieprawdziwym człowieku

DuchLess. Opowieść o nieprawdziwym człowieku, Siergiej Minajew, Claroscuro Dwa miliony sprzedanych egzemplarzy w Rosji – ta liczba rozbudza wyobraźnię. Czy debiut rosyjskiego pisarza Siergieja Minajewa „DuchLess” mówi coś, czego nigdy nie słyszeliśmy? Wręcz przeciwnie – rzecz dotyczy pustki konsumpcyjnego trybu życia, alienacji, niedowładu więzi międzyludzkich, nałogów… Z tym, że czytamy o postsowieckiej Rosji, a nie Paryżu, Londynie czy Nowym Jorku – a to coś nowego. Minajew uświadamia, że te zjawiska wrzucane do pojemnego koszyka pod tytułem „nędza zachodniego społeczeństwa” niebywale się zglobalizowały i mają miejsce wszędzie tam, gdzie nastąpił dobrobyt i ludzie przeszli od gromadzenia do niepohamowanej konsumpcji. Dlatego – co mówi nieco zbyt patetyczny tytuł – nie ma co

Patrycja Pustkowiak 0