od zmierzchu do switu
16 Mar 2013

Muzyka dla wampira

Ekranowe wampiry miały szczęście do muzyki – zarówno do ciekawych ścieżek dźwiękowych, jak do świetnych piosenek, które na pierwszy rzut ucha przywołują pamiętne sceny. Oto garść tytułów, które warto znać. – „Dracula” (1931) – w klasycznym horrorze Toda Browninga wykorzystano tylko parę utworów muzyki poważnej: Czajkowskiego, Wagnera i Schuberta. W 1998 roku Philip Glass skomponował nową ścieżkę dźwiękową i nagrał ją ze słynnym Kronos Quartet. Na DVD z filmem widz ma możliwość wyboru soundtracku – można przeprowadzić eksperyment i przekonać się, jak różna muzyka (lub jej brak) wpływa na odbiór tych samych scen.   – „The Lost Boys” (1987) – soundtrack ze „Straconych chłopców” Joela Schumachera można by uznać za

Jerzy Rzymowski 0
Soundtrack, Lao Che, Mystic Production
15 Mar 2013

Soundtrack

Soundtrack, Lao Che, Mystic Production To nie jest płyta dla małych dzieci. W każdym razie nie radzę jej puszczać w domu, jeśli macie około półtoraroczną córkę, która właśnie zasypia. Po tym jak usłyszy pierwsze dźwięki „4 Piosenek” uniesie główkę i zamiast smacznie spać zacznie tańczyć, co niestety będzie równoważyć się z tym, że możecie zapomnieć o jakiejkolwiek chwili wytchnienia. Tak to Spięty i wesoła gromadka Lao Che zagwarantowali mi bardzo długi wieczór z dzieckiem (czyli jest to płyta poniekąd prorodzinna). Ale nie żałuję. Ich „Soundtrack” to niezwykle eklektyczna, a przy tym intrygująca zabawa dźwiękiem. W jednym z wywiadów Spięty powiedział, że jako grupa chcieli, aby każda piosenka na tej płycie

Robert Ziębiński 0
Hobbit – An Unexpected Journey, Howard Shore
15 Mar 2013

Hobbit – An Unexpected Journey

Hobbit – An Unexpected Journey, Howard Shore Właściwie już podczas słuchania krasnoludzkiej pieśni „Misty Mountains” i fragmentów w zwiastunie „Hobbita”, nie mogło być wątpliwości, że Howard Shore stworzy na potrzeby filmowego Śródziemia kolejne arcydzieło. Teraz Hollywood często odchodzi od klasycznej muzyki filmowej, głównie dlatego, że nagranie z żywą orkiestrą wymaga znacznie większych nakładów finansowych niż koleś montujący soundtrack na laptopie. Oskar dla ścieżki dźwiękowej Atticusa Rossa i Trenta Reznora do „Social Network” w roku, gdy do nagrody startowała Zimmerowska „Incepcja” to znak czasów – moim zdaniem smutny (niczego nie ujmując stosowności kompozycji Brygady R&R do filmu). Dzięki Bogu, są jeszcze takie kompozycje jak „Hobbit”. Dwie płyty (chociaż na pewno w

Jerzy Rzymowski 0
Lawless OST, Nick Cave & Warren Ellis
15 Mar 2013

Lawless OST

Lawless OST, Nick Cave & Warren Ellis, Sony Music Kiedy Nick Cave pisał scenariusz do “Gangstera” siedział ponoć w swoim biurze i wymyślając sceny, słuchał określonych piosenek. Odrobina Johna Lee Hookera, dużo bluegrassu, ale też i numerów zupełnie niepochodzących z tamtych lat. Potem przyznał w wywiadzie, że gdy usiedli z Warrenem Ellisem do pracy nad muzyką do „Gangstera” postanowił, że stworzą bardzo dziwaczny miks piosenek, które  będą brzmiały jak kompozycje z epoki, choć wcale z niej nie pochodzą. Obaj panowie powołali specjalnie do tego projektu zespół The Bootleggers i zaprosili do śpiewania w nim zaprzyjaźnione gwiazdy (Emmylou Harris, Mark Lanegan, Leila Moss, Ralph Stanley). I tak powstała unikatowa płyta, na

Robert Ziębiński 0