tvp
26 Lip 2016

Glina – Stare psy wracają do miasta?

Osiem lat. Tyle czasu minęło, odkąd ostatni raz przemierzaliśmy wraz z „Gliną” Władysława Pasikowskiego mroczne, duszne, deszczowe oblicze Warszawy, gdzie śmierć i zbrodnia mogły zniszczyć każdego. Krucjata komisarza Gajewskiego została przerwana przed decydującym, trzecim aktem. Teraz przez zachmurzone niebo przebił się promyk nadziei dla stęsknionych.

Hubert Sosnowski 0
WB
08 Kwi 2016

Życie po klapie – filmowcy, którzy podnieśli się po upadku

Ich kariery już wisiały na włosku. Już pakowali się do domu z podkulonym ogonem, bo ostatnia produkcja nie wypaliła. Życie bywa jednak przewrotne. Prezentujemy zestawienie kilku farciarzy, którzy obeszli swój upadek bocznymi drzwiami lub dostali drugą szansę i należycie ją wykorzystali.

Hubert Sosnowski 0
The Huffington Post
24 Lis 2015

Carrey w Krakowie, czyli zagraniczne gwiazdy w polskim kinie [ranking]

Do Polski właśnie przyleciał Jim Carrey, który ma wystąpić w powstającym właśnie „True Crimes” u boku między innymi Agaty Kuleszy. To jednak nie jedyna gwiazda, która przewinęła się przez polskie kino.

Hubert Sosnowski 3
fot. New Yorker / ed. Dzika Banda
23 Wrz 2015

Trollhunters, czyli filmowcy piszą książki

To, że pisarze tworzą scenariusze do filmów czy seriali nie jest żadną nowością. Ale filmowiec z natury, reżyser czy aktor, piszący książkę to już widok raczej niecodzienny. Owszem, na rynku można znaleźć od groma autobiografii i wątpliwej jakości poradników ich autorstwa, ale proza czy poezja? Przy okazji premiery „Trollhunters. Łowców trolli” Guillermo del Toro wynaleźliśmy kilku filmowców, którym udało się zadebiutować całkiem niezłą literaturą.

Paweł Deptuch 0
Pokłosie, reż. Władysław Pasikowski, 2012
12 Mar 2013

Pokłosie

Pokłosie. Reż. Władysław Pasikowski. Wyk. Maciej Stuhr, Ireneusz Czop,  Zbigniew Zamachowski, Danuta Szaflarska. Polska 2012. Monolith Films Punkt Pasikowskiemu na pewno należy się za odwagę. W końcu jako pierwszy z naszych twórców tak otwarcie nawiązał w swoim filmie (fabule! – podkreślmy to) do mordu popełnionego podczas wojny przez Polaków na Żydach w Jedwabnem. Ale sposób, w jaki Pasikowski rozlicza się z polską hańbą, budzi już wątpliwości.   I nie chodzi tu nawet o to, że reżyser swoją dotykającą narodowej traumy opowieść o dwóch braciach, których nienawidzi cała wieś, wpisuje w ramy kina gatunkowego, zwłaszcza  thrillera. Rzecz w tym, że u Pasikowskiego gatunkowe chwyty zastępują prawdę. Myślę tu oczywiście o prawdzie

Lech Kurpiewski 0