United Artists
30 Mar 2015

Uwaga skandal! – Salo czyli 120 dni Sodomy [film] [+18]

„Salo czyli 120 dni Sodomy” Pier Paolo Pasoliniego to jeden z najbardziej okrutnych i bezwzględnych obrazów w historii kina.

Szymon Holcman 1
Deep Red. Reż. Dario Argento
15 Mar 2013

Deep Red

Deep Red. Reż. Dario Argento. Wyk. David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia. Włochy 1975 Arrow Video Trzy niezwykle wznowienia na DVD trzech wybitnych filmów Dario Argento –  boga gatunkowego kina rodem z Włoch. „Głęboka czerwień” (org. „Deep Red”) to absolutny klasyk mrocznego thrillera o seryjnym mordercy i zagubionym mężczyźnie przypadkowo wciągniętym w śledztwo. „Inferno” to satanistyczny horror o wiedźmie zamieszkującej Nowy Jork, zaś „Phenomena” to utrzymany w rytm muzyki heavy metalowej psychodeliczny horror o dziewczynie rozmawiającej z owadami. Każdy z tych filmów uznawany jest na świecie za arcydzieło (może poza „Phenomeną”, która zbiera skrajne recenzje – od zachwytu po szczerą nienawiść) i każdy ma swoich oddanych fanów. Choć może słowo

Robert Ziębiński 0
Inferno. Reż. Dario Argento
15 Mar 2013

Inferno

Inferno. Reż. Dario Argento. Wyk. Leigh McCloskey, Irene Miracle, Eleonora Gorgi. Włochy 1980, Arrow Video Trzy niezwykle wznowienia na DVD trzech wybitnych filmów Dario Argento –  boga gatunkowego kina rodem z Włoch. „Głęboka czerwień” (org. „Deep Red”) to absolutny klasyk mrocznego thrillera o seryjnym mordercy i zagubionym mężczyźnie przypadkowo wciągniętym w śledztwo. „Inferno” to satanistyczny horror o wiedźmie zamieszkującej Nowy Jork, zaś „Phenomena” to utrzymany w rytm muzyki heavy metalowej psychodeliczny horror o dziewczynie rozmawiającej z owadami. Każdy z tych filmów uznawany jest na świecie za arcydzieło (może poza „Phenomeną” która zbiera skrajne recenzje – od zachwytu po szczerą nienawiść) i każdy ma swoich oddanych fanów. Choć może słowo fanów

Robert Ziębiński 0
W kręgu zła, Reż. Jean-Pierre Melville, 1970
13 Mar 2013

W kręgu zła

W kręgu zła.  (Le circle rouge).Reż. Jean-Pierre Melville. Wyk.Alain Delon, Gian Maria Volonte, Yves Montand, Andre Bourvil. Francja-Włochy 1970. To najlepsze dzieło genialnego filmowego samouka, Francuza od młodych lat zafascynowanego kinem amerykańskim, zwłaszcza gangsterskim filmem noir. Ma ono w sobie wszystko, co stanowi o charakterze pisma autora „Samuraja” i „Gliny”, zwanego niekiedy reżyserem nocy. Jest tu więc sensacyjna akcja – w centrum Paryża  dwóch kryminalistów (Delon i Volonte) oraz  jeden  rzadko trzeźwiejący  eks-policjant (Montand) napada na sklep jubilera – o której opowieść nie wiadomo kiedy zmienia się w przypowieść o świecie, gdzie wszyscy są winni i gdzie jedyną pewną rzeczą jest męska przyjaźń i honor, oraz o przeznaczeniu, przed którym

Lech Kurpiewski 0
Bitwa pod Wiedniem, Reż. Renzo Martinelli,2012
12 Mar 2013

Bitwa pod Wiedniem

Bitwa pod Wiedniem (September Eleven 1683). Reż. Renzo Martinelli. Wyk. F. Murray Abraham,  Alicja Bachleda-Curuś, Jerzy Skolimowski. Włochy, Polska 2012, Monolith Miał być sernik po wiedeńsku, wyszedł klops. A właściwie danie zupełnie niejadalne, czyli knot. I niczego tu nie zmienią filipiki włoskiego producenta kierowane do sfrustrowanych i niewdzięcznych polskich dziennikarzy. Film po prostu jest zły. Nawet nie dlatego, że w tej opowieści o odsieczy wiedeńskiej z naszym królem Janem III Sobieskim w tle nie zawsze zgadzają się fakty, a prawda historyczna miesza się z baśnią. Nawet nie dlatego, że aktorzy grają tu z karykaturalną wręcz przesadą (F. Murray Abraham jako mnich Marco jest groteskowo koturnowy, zaś Piotr Adamczyk jako austriacki

Lech Kurpiewski 0
Diaz, Reż. Daniele Vicari, 2012
12 Mar 2013

Diaz (Diaz, non pulire questo sangue)

Diaz (Diaz, non pulire questo sangue). Reż. Daniele Vicari. Wyk. Claudio Santamaria, Jennifer Ulrich, Elio Germano, Davide Iacopini. Francja, Rumunia, Włochy 2012. Vivarto. Fabularna rekonstrukcja wydarzeń, jakie w lipcu 2001 roku rozegrały się w Genui podczas spotkania przywódców najbogatszych państw świata skupionych w G 8. Na ulicach włoskiego miasta doszło wówczas do masowych protestów alterglobalistów i starć z policją. Ta ostatnia w odwecie za ataki na siebie wkroczyła do szkoły Diaz, będącej siedzibą Forum Obywatelskiego, i w bestialski sposób zmasakrowała nocującą tam młodzież. A wszystko to stało się zgodnie z literą prawa choć jak najbardziej wbrew jego duchowi. I o tym jest film. O państwie prawa, gdzie prawo jako obiekt

Lech Kurpiewski 0
Cezar musi umrzeć reż. Paolo i Vittorio Taviani, 2012
12 Mar 2013

Cezar musi umrzeć

Cezar musi umrzeć (Cesare deve morire).Reż. Paolo i Vittorio Taviani. Wyk. Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovani Arcuri. Włochy 2012. Aurora Films Film zdobył Złotego Niedźwiedzia na ostatnim Berlinale, co wśród uczestników festiwalu wzbudziło niemałe zdziwienie. Dzieło to wprawdzie solidnie zrealizowane, ale jakoś staroświeckie i mało odkrywcze. W końcu pomysł, by zachęcić różnych zakapiorów, mafiosów i przestępców do amatorskiego wystawienia w więzieniu takiego czy innego znanego dramatu, a potem to sfilmować, jest nienowy. Nie mówiąc już o tym, że  każdy z takich projektów zawsze jest zwieńczony dość banalnym przesłaniem. Jednym z dwóch zresztą. Jedno przesłanie głosi więc, że sztuka czyni wolnym, drugie zaś mówi coś przeciwnego – że sztuka czyni niewolę

Robert Ziębiński 0