RANKINGI 

O chorobliwych obsesjach, czyli ośmiu literackich psychopatów [ranking]

Premiera znakomitej historii o patologicznej miłości, czyli „Dziewczyny w walizce” Raphaela Montesa za pasem, a że książkowi obłąkańcy nie tylko Hannibalem Lecterem i Jackiem Torrance’em stoją, my z tej okazji przyglądamy się innym postaciom, które podobnie, swymi skrajnościami na stałe zapisały się (bądź zapewne niedługo zapiszą) w kanonie popkultury.

Frederic Clegg („Kolekcjoner” – John Fowles, 1963)

Powieść mająca wiele punktów wspólnych z wymienioną na wstępie książką Montesa. Bohaterem „Kolekcjonera” jest nieśmiały urzędnik, a w wolnym czasie kolekcjoner motyli, zafascynowany Mirandą Frey, młodą studentką malarstwa. Skrzywiony traumatycznym dzieciństwem nie dostrzega w swoim zachowaniu nic złego. I tak po nitce do kłębka – podobnie jak Teo, Clegg z biegiem akcji popada w coraz to większą paranoję, planując, a w końcu realizując uprowadzenie swej ukochanej – tak, by mieć ją tylko dla siebie. Jeden z ważniejszych thrillerów psychologicznych ubiegłego wieku.

Jan Baptysta Grenouille („Pachnidło: Historia pewnego mordercy”, Patrick Süskind, 1985)

Jean-Baptiste_Grenouille

Najgłośniejsza powieść niemieckiego pisarza, to jak nazwa wskazuje, historia psychopatycznego mordercy, który w pogoni za ideałem zrobi absolutnie wszystko. W tym wypadku, ideał jest nietypowy o tyle, że Grenouille to człowiek obdarzony węchem doskonałym – i to właśnie za pomocą tego zmysłu postrzega otaczający go świat – a dziełem jego życia ma być stworzone z zapachów dziewiczych ciał, tytułowe Pachnidło. Wyjątkowo plastyczna powieść, zekranizowana w 2006 roku przez Toma Tykwera, ze znakomitą  rolą Bena Whishawa.

Annie Wilkes („Misery”, Stephen King, 1987)

Annie Wilkes

Oto historia o tym, jak niebezpieczni mogą być fanatyczni miłośnicy fikcyjnych historii. Zapamiętana do dziś z wyjątkowej filmowej kreacji (Oscar w 1991 roku) Kathy Bates, Annie jest z pozoru zwykłą pielęgniarką i fanką Misery, bohaterki serii powieści Paula Sheldona. Kiedy pisarz ulega wypadkowi, Annie przyjmuje go pod swój dach, otaczając go nadopiekuńczą troską. To jednak tylko przygrywki, bo prawdziwe kłopoty autora zaczynają się w momencie, kiedy Annie dowiaduje się, że jej ulubiona bohaterka zostaje w ostatniej książce uśmiercona…

Norman Bates („Psychoza”, Robert Bloch, 1959)

Norman bates

Klasyka gatunku książkowego, a także dzięki ekranizacji Hitchcocka filmowego, psychologicznego thrillera, z iście szokującym zwrotem akcji w końcówce. Inspirowany prawdziwym mordercą Edem Geinem, Norman to nieśmiały, żyjący w nienaturalnie bliskiej relacji z despotyczną matką współwłaściciel hotelu na uboczu. Kiedy w owym przybytku pojawia się piękna dziewczyna, a rodzicielka morduje ją wkrótce potem (słynna scena „prysznicowa”), mimowolnie staje się wspólnikiem w zbrodni. Potem wypadki następują lawinowo, a jak się okaże, słowo „wspólnik”, w przypadku Normana funkcjonuje w nieco innym znaczeniu niż tym, do którego przywykliśmy.

Patrick Bateman („American Psycho”, Bret Easton Ellis, 1991)

Patrick Bateman

Patrick Bateman to chodzące uosobienie wszystkiego, co miliony utożsamiają z życiowym sukcesem. Zatrudniony w prestiżowej firmie na Wall Street, zarabiający zawrotne pieniądze i mający dookoła siebie mnóstwo pięknych kobiet mężczyzna, ma jednak pewien mroczny sekret… a przy tym jest także postacią, która w wyjątkowo krzywym zwierciadle przedstawia nam obraz na pozór wyzutego z głębszych emocji, zblazowanego, hedonistycznego społeczeństwa. Książka Ellisa to momentami iście przerażająca, uzbrojona w dawkę graficznej przemocy rzecz, precyzyjnie wnikająca w skrzywioną psychikę seryjnego zabójcy, a sam Bateman wrył nam się w pamięć również dzięki znakomitej roli Christiana Bale’a.

Basajaun („Niewidzialny strażnik”, Dolores Redondo, 2013)

basajaun

Policyjna śledcza, Amaia Salazar otrzymuje zadanie zbadania sprawy serii zagadkowych morderstw młodych dziewczyn, nieodwracalnie związanych z miejscem jej dzieciństwa. Ślady na miejscach zbrodni nie wskazują jednoznacznie podejrzanego, a zebrane elementy układanki zdają się sugerować, że w całą sprawę niekoniecznie musi być zaangażowany tylko człowiek. Mimo, że to nie na nim niej koncentruje się uwaga autorki powieści, mistyczna postać (czy na pewno?) ochrzczonego przez książkową prasę mianem  Basajauna mordercy i jego misja przywrócenia równowagi, wprowadzają do pierwszej książki z serii o dolinie Baztan element niezwykłego, baskijskiego folkloru i dawno zapomnianych legend, napawając czytelnika na przemian zachwytem i pierwotną grozą.

Joker („Batman vol. 1 #1”, Jerry Robinson/Bill Finger/Bob Kane, 1940)

Joker

Legendarna już postać komiksowego psychopaty towarzyszy nam od przeszło siedemdziesięciu pięciu lat. Chodząca antyteza Batmana i zarazem jego arcywróg, cechujący się niezwykłym wpływem na ludzi i niepohamowaną chęcią zabijania. Komiksowych, ekranowych, a od jakiegoś czasu także i elektronicznych wcieleń Joker zaliczył do dziś mnóstwo ale obecnie chyba najbardziej kojarzony jest z oscarową rolą Heatha Ledgera w „Mrocznym Rycerzu” z 2008 roku.

Teo Avelar („Dziewczyna w walizce”, Raphael Montes, 2014)

Drukowanie

Wykreowany przez Brazylijczyka bohater, to zamknięty w sobie student medycyny, na co dzień mieszkający z matką inwalidką i psem. Teo nie potrzebuje, a wręcz unika kontaktów z ludźmi, za obiekt konwersacji obierając zazwyczaj leżące w uczelnianym prosektorium zwłoki staruszki, które pieszczotliwie nazywa Gertrudą. Wszystko to zmienia się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, kiedy chłopak poznaje swoje całkowite przeciwieństwo, rezolutną Clarice. I jak to w przypadku skrzywionych umysłów bywa, od zauroczenia do obsesji, droga niedaleka – a Teo już nigdy nie zamierza się z miłością swojego życia rozstać… „Dziewczyna w walizce” to na poły zabawny, na poły przerażający, niezmiennie jednak znakomity debiut Montesa na polskim rynku.

Kotori
Poprzedni

Rycerze Sidonii tom 1 - space opera, wielkie roboty i groza [recenzja]

Michał Cholewa
Następny

Michał Cholewa - jestem bardzo zły, no i trudno [wywiad]

Maciej Bachorski

Maciej Bachorski

Urodzony w 1987 roku w Środzie Wielkopolskiej. Z wykształcenia magister Administracji, choć zawodowo związany z branżą logistyczną. Z usposobienia choleryk-melancholik. Pasjonat staroszkolnych horrorów science fiction w stylu "Obcego", "Cosia" czy "Ukrytego Wymiaru", rockowej/metalowej muzyki i miodowego Jacka Danielsa. Pisze od 2011 roku, głównie opowiadania z szeroko pojętego nurtu fantastyki i publicystykę.

Publikował w "Nowej Fantastyce", a także w serwisach "Horror Online", "Szortal" (audiobook "Reguła Rothmana"), "Niedobre Literki" i "film.org.pl". Kilkukrotnie wyróżniony w konkursach na opowiadania organizowanych przez portal "Nowej Fantastyki". Z "Dziką Bandą" związany od października 2015 roku.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz