TEKSTY 

GENERATION PO(P)LAND – 25 lat kultury w wolnej Polsce

25 lat wolnej Polski. 25 lat wolnej kultury. Co po ćwierćwieczu zostawiamy potomnym? Czym jest nasza kultura, a czym chcemy aby była? Na te pytania odpowiadać będzie zrealizowany w konwencji mocumentary film „Generation Po(p)land”.

Kiedy w 2002 roku Kuba Wandachowicz napisał słynny manifest „Generacja Nic” padło w nim stwierdzenie: „Jak możliwe jest istnienie kultury, skoro odbiorcy śpią snem zimowym?”. Dziś o tekście Wandachowicza niewielu pamięta. Podobnie jak o jego zespole Cool Kids of Death i „generacji nic”. Ale wątpliwość jaką zasiał swoim manifestem powraca. Czy stworzyliśmy przez ostatnie ćwierć wieku jakąś kulturę? Co po nas zostanie? Co  pamiętamy z ostatnich dwudziestu pięciu lat?

Poprzedni ustrój pozostawił po sobie poza politycznym niesmakiem, listę filmów, książek, które są wizytówką naszej kultury (ranking Scorsese, podsumowania „Guardiana”). A co daliśmy kulturze my, dzisiejsi czterdziestolatkowie? Czy „Ida” to jedyny ważny na świecie polski film?

„Generation Po(p)land” w założeniu ma być pierwszym dokumentem pokazującym polską kulturę ostatniego ćwierćwiecza, wizytówką Polski za granicą, opowieścią pomagającą zrozumieć ludziom spoza naszego kraju skąd wziął się fenomen „Wiedźmina”, czy są polskie gry komputerowe, dlaczego na świecie sukcesy odnoszą kulturalne twory, które bardzo często w Polsce czekają na odkrycie lub są przez lata ignorowane przez media.

„Generation Po(p)land” to podróż przez kraj, wspomnienia i historię współczesnej polskiej kultury. Tyle że nie opowiadamy w nim chronologicznej historii przemian i trendów w kulturze, a siłą napędową są tu – skojarzenia. Wspomnienia przypadkowych bohaterów spotykanych na ulicach polskich miast, pierwsze skojarzenia ekspertów, zaproszonych gości.  Tworzone przez spotykanych podczas podróży przez Polskę ludzi, rankingi najważniejszych płyt, książek i filmów ćwierćwiecza, mają pomóc ekipie i narratorowi znaleźć odpowiedź na kluczowe pytanie – co po nas zostaje? Jesteśmy tym czym chcemy sobie wmówić że jesteśmy, czy też tym co pamiętamy? „Generation Po(p)land” w założeniu ma być pierwszym dokumentem pokazującym polską kulturę ostatniego ćwierćwiecza w kontekście przeżycia pokoleniowego. Przede wszystkim zaś „Generation…” ma być wizytówką Polski za granicą. Opowieścią pomagającą zrozumieć ludziom spoza naszego kraju skąd wziął się fenomen „Wiedźmina”, czy są polskie gry komputerowe, dlaczego na świecie sukcesy odnoszą kulturalne twory, które bardzo często w Polsce czekają na odkrycie lub są przez lata ignorowane przez media.

Siedem miast, które będą częścią planu filmowego pomagają pokazać różne oblicza i zróżnicowany odbiór kultury w kraju – od centralnej Warszawy, przez Europejską Stolicę Kultury, czyli Wrocław, Poznań, Trójmiasto, Olsztyn, Lublin  i Miasto Literatury UNESCO Kraków.

Pierwsze filmy promujące produkcję do sieci trafią na początku sierpnia. Scenariusz do filmu został opracowany przez Roberta Ziębińskiego i Jakuba Ćwieka. W drogę dookoła Polski wyruszą Jakub Ćwiek, Mariusz Czubaj i Robert Ziębiński. Realizacyjnie wspierać będzie ich ekipa filmowa Okomotion Film Production oraz amerykańska firma producencka Darkstone Entertaiment.  Premiera „Generation Po(p)land” przewidziana jest na maj 2016 roku.  31 lipca wystartuje strona poświęcona filmowi i eventowi dookoła. Tego samego dnia wystartuje zbiórka crowdfoundingowa pieniędzy zasilających budżet, zorganizowana na amerykańskim portalu IndieGogo.

SyFy
Poprzedni

Dark Matter - przewidywalna kosmiczna przygoda [recenzja] [serial] [sci-fi]

UIP
Następny

Wykolejona - wybuchowa mieszanka [recenzja]

Robert Ziębiński

Robert Ziębiński

Dziennikarz, pisarz. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez ostatnie osiemnaście lat pracował i publikował w takich tytułach jak „Tygodnik Powszechny”, "Gazeta wyborcza", "Rzeczpospolita", „Przekrój”, „Newsweek”, „Nowa Fantastyka”. Wydał powieść „Dżentelmen” (2010), krytyczne„13 po 13” (wspólnie z Lechem Kurpiewskim, 2012), pierwszą polską książkę o Stephenie Kingu „Sprzedawca strachu” (2014) "Londyn. Przewodnik Popkulturowy" (2015) i "Wspaniałe życie" (2016) (WAB). Drukował opowiadania m.in. w "Nowej Fantastyce", w antologiach „17 Szram” (2013), „City 2” (2011).

1 Comment

  1. 2015-07-30 at 10:39 — Odpowiedz

    Hihi, czytam wstęp i od razu słyszę w głowie „Generacja nic, generacja nie, generacja nic, generacja źle!”, acz z twórczości CKOD wolałam inne kawałki 😉

    A pomysł brzmi świetnie :) Ciekawa jestem efektów.

Dodaj komentarz