TEKSTY 

Steampunk dla początkujących

Moda na Steampunk działa jak fazy księżyca. Zdarzają się przypływy i odpływy.  Co jakiś czas jednak któremuś twórcy filmów, gier, książek czy komiksów zamarzy się powrót do wizerunku wiktoriańskiej damy w wytwornej sukni z gorsetem czy też do klimatu szemranych interesów osnutych parą lokomotyw. Przy całej atrakcyjności steampunk jest zjawiskiem dosyć niszowym, dlatego postanowiliśmy przybliżyć rzecz w paru klarownych podpunktach.

Czym jest Steampunk?

To pewna konwencja lub gatunek powiązana korzeniami z fantasy i fantastyką naukową. Twórcy działający w tym nurcie najczęściej prezentują świat nawiązujący do naszego XIX wieku, zazwyczaj epoki wiktoriańskiej. Z tamtych czasów czerpie przede wszystkim pełną gorsetów, kół zębatych i staroświeckiej elegancji estetykę.  Jakkolwiek bez magii steampunk radzi sobie całkiem nieźle, tak bez maszyn parowych już nie ruszy. Stąd zresztą pochodzi nazwa gatunku (ang. Steam – para). Steampunk z powodzeniem łączy się z innymi gatunkami i konwencjami, jak choćby horrorem czy kryminałem. Ważna sprawa: steampunk nawiązuje głównie do XIX wieku, lata 50’ wieku XX uzbrojone w podobną ornamentykę to już dieselpunk (np. pierwsza gra „Bioshock” to już głównie dieselpunk).

Skąd się wziął?

Steampunk swoje źródła znalazł w fascynacji wiktoriańską Anglią, Dzikim Zachodem, maszynami parowymi – generalnie XIX wiekiem z całym dobrodziejstwem inwentarza. Wielu upatruje źródeł gatunku między innymi w książkach Juliusza Verne’a, które po brzegi wypełnione były fantastycznymi konstrukcjami, takimi jak Nautilius, niepowstrzymany okręt Kapitana Nemo.

Moda

steampunk-costume-ideas-for-women

Steampunk to nie tylko przeróżne dzieła popkultury, ale też moda, sposób ubierania się czy wręcz cała subkultura, zrzeszająca miłośników ładnie ozdobionych gogli spawalniczych. I gorsetów, oczywiście. Spójrzcie zresztą na te zdjęcia, przedstawiające dystyngowane damy, szacownych dżentelmentów, szalonych inżynierów, śmiałe awanturniczki i wagabundów. Zerknijcie też do naszej galerii Steamgirl.

Przedstawiciele

Myślicie, że nie zetknęliście się ze steampunkiem? Owszem, jest to nisza, ale w ten czy inny sposób przeniknęła do wielu gałęzi popkultury. Były filmy, książki, komiksy gry, wiele spośród nich to ponadczasowe klasyki otoczone kultem fanów.

Arcanum – klasyczny, staro szkolny cRPG osadzony w fikcyjnym świecie, gdzie magia walczy o lepsze z technologią. Tutaj ludzie, elfy, orki, krasnoludy i inni mieszkańcy krain wyruszają razem, by odkryć starożytne tajemnice, jak i zmierzyć się ze zjawiskiem postępu. Jeden z najambitniejszych, najbardziej złożonych i nieliniowych przedstawicieli gatunku. Czasem zwany też „Falloutem Fantasy”.

Liga Niezwykłych Dżentelmenów  – Niesamowita powieść graficzna Alana Moore’a, miks klasycznych, dziewiętnastowiecznych motywów literackich, ubranych w szaty nowoczesnej narracji. Tu Kapitan Nemo spotyka Allana Quatermaine’a, Minę Harker, doktora Jekylla i Niewidzialnego Człowieka. My, Polacy, też mamy swoją komiksową „ligę”, a mianowicie „Pierwszą Brygadę”, w której ramię w ramię stają Staś i Nel Tarkowscy, Józef Piłsudski i Maria Skłodowska-Curie.

Powrót do przyszłości III – jakkolwiek w kinie światowym już wcześniej przewijała się ta konwencja (u czechosłowackiego reżysera Karela Zemana, np. „Przygody Munchhausena”, „Dwaj muszkieterowie”), tak najsłynniejszym – i jednym z bardziej udanych – obrazem wykorzystującym elementy steampunku pozostaje finał trylogii Zemeckisa.

Maszyna różnicowa Williama Gibsona i Bruce’a Sterlinga uważana jest za najważniejszą powieść w tym gatunku. To ona ostatecznie określiła ramy i przymioty konwencji. Jej akcja rozgrywa się w alternatywnym roku 1855 kiedy to wynalazca Charles Babbage konstruuje tytułową maszynę będącą odpowiednikiem współczesnego komputera. Anglia, jak i cały świat, wkraczają w zupełnie nową erę industrializacji.

Mroczne Materie – Trylogia Phillipa Pullmana to wycieczka do niesamowitego, steampunkowego uniwersum, gdzie dwójka głównych bohaterów odbywa wędrówkę po wieloświecie wymiarów równoległych, zaś w tle rozgrywa się konflikt między światem ziemskim i niebiańskim. W całość wpleciono rozmaite motywy z nauk ścisłych, filozofii i teologii, tworząc bogatą, złożoną mozaikę.

Wolsung: Magia wieku pary – odnoszący sukcesy na Zachodzie polski system RPG, który twórcy określają jako steampulp. By wzbogacić świat przedstawiony, zaadaptowali na potrzeby realiów każdy możliwy motyw pop-kultury – od Kuby Rozpruwacza, II Wojny Światowej i super-bohaterów zaczynając. To przepastny świat, stwarzający ogromne pole do popisu dla wyobraźni napędzanej trybikami. Oprócz licznych podręczników wydawca wypuścił dwa tomy antologii opowiadań osadzonych w uniwersum.

Jaguar
Poprzedni

Przeklęta laleczka - lekko i przyjemnie, czyli sensacja i miłość w Meksyku [recenzja]

Zack Hunt
Następny

Zmartwychwstanie, czyli święci z rynsztoka

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Rocznik 1991, zodiakalny bliźniak, który raz nie może usiedzieć w miejscu, a kiedy indziej zaszywa się w swojej pieczarze. Z tego tytułu znajduje czas zarówno, na wyżywanie się na macie, jak i wycieczki w świat filmów, książek, komiksów, gier, larpów i muzyki, a czasem nawet i w otchłań studiów. Opublikował parę tekstów tu i tam, w "Science Fiction Fantasy i Horror", "LiteRacjach" oraz w portalach internetowych. Od 2014 regularnie publikuje w Dzikiej Bandzie.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz